Bilgi Al
Bilgi Al +90 (850) 532 30 40
Sinema Akademi

MEB'e Bağlı Ruhsatlı Bir Eğitim Kurumudur

Diksiyon Dersleri İçin Nefes Egzersizleri

Nefesinize Hakim Olamazsanız Doğru Konuşamazsınız!

Diksiyon dersleri sırasında ilk olarak sizlere doğru nefes alma ve diyafram kullanımı anlatılır. Çünkü akıcı konuşmak, doğru vurgulama yapmak için gerekli olan ilk şey doğru nefes almaktır.

Çoğumuz üç veya dört tür solunum kullanırız. Bunlar yüksek, orta, alçak veya komple solunum türleridir. Yüksek solunum, göğüs ve akciğerlerin üst tarafında oluşan ve göğüs kafesi, omuz ve ensenin kalkmasıyla oluşan solunumdur. Alçak solunum ise göğüs ve akciğerlerin alt tarafında oluşan solunumdur. Yüksek veya orta solunumdan çok daha etkindir. Orta solunumda akciğerlerin orta kısımlarına nefes doldurularak solunum yapılır. Komple solunum ise tüm solunum sistemini içerir.

Diyafram Nefesini Alırken Dikkatli Edilmesi Gerekenler

Diksiyon derslerinde diyaframdan nasıl nefes alınacağı ve kullanılacağı anlatılmaktadır. Düzgün diksiyon ve konuşma için diyaframın doğru kullanılması önem taşımaktadır. Dikkat edilecek hususlar ise şunlardır:

  • Nefes alıp verirken kasılmadan burnumuzdan nefes alıp ağzımızdan nefes vermeliyiz.
  • 5 saniyede alınan nefesi 20 saniyede vermeliyiz.
  • Her yaptığımız nefes egzersizinde nefesimizi daha çok içimizde tutmalıyız.
  • İlk aldığımız nefeste başımızın dönmesi doğru nefes aldığımızı gösterir.
  • Aldığımız nefesi tutarken kendimizi sıkmamamız gerekir yoksa sesimizi yorarız.
  • Ses yorulmaları, seste titreme ve sık nefes alıp vermeye neden olacağı için nefes alırken rahat olmak önemlidir.
  • Doğru nefes aldığımızda heyecanımız da ortadan kalkacaktır.

Diksiyon Derslerinde İşinize Yarayacak Alıştırmalar

Diksiyon dersleri için nefes alıştırmaları yapmak derslerinizi olumlu yönde etkileyecektir. Ne kadar çok nefes ve ses egzersizi yaparsanız o kadar başarılı olursunuz.

Nefes Egzersizleri – 1

  • Nefesi burnunuzdan derin bir şekilde alıp, tutabildiğiniz kadar tutun.
  • Derin nefes aldıktan sonra, verirken ağzınızı açıp uzun aralıklarla kesik kesik nefesinizi verin. “h” harfi bize yardımcı olur ve elimizle karnımızın hareketini kontrol ederiz.
  • Derin bir nefes daha alın. Bu nefesi ilk başta ıslık çalar gibi uzun bir şekilde boşaltın, bunu yaparken son nefese kadar üflediğinizi hissetmeniz gerekir. Hemen sonra aldığınız nefesi bir mumu söndürüyormuş gibi verin.
  • Tekrar derin nefes alın, nefesi verirken sert sessizlerden “p-ç-t-k” a seslisinin başına getirerek kesik kesik nefesinizi verin.

Nefes Egzersizleri – 2

Diyafram nefesini derin bir şekilde aldıktan sonra, bu çalışmada en uzun sürede nefesinizi verin.

  • “F” harfi dudaktan çıkan bir sessiz harf olduğu için, bu harfi kullandığınız zaman dudaklarınız öne doğru büzüşecek ve nefesinizi uzun bir şekilde çıkarabileceksiniz.
  • Birinci çalışmadaki gibi yine “h” harfini kullanarak bu çalışmaya kesik kesik olmayacak şekilde seri olarak nefesiniz verin.

Nefes Egzersizleri – 3

  • Nefesinizi burnunuzdan derin bir şekilde alın ve 1 saniye sonra nefesinizi seri bir şekilde verin. “ssssssssssssssssssssssssssssssssss” bu çalışma 3-4 dakika yapılabilir.
  • Hemen devamında tekrar nefes alın ve “s” sessizini kesik kesik çıkartarak nefes verin. “sıs –sıs-sıs-sıs-sıs-sıs-sıs-sıs-sıs-sıs-sıs”. Bu çalışma da 3-4 dakika yapılır.
  • Tekrar burundan derin bir nefes alınır. Yine kesik kesik ama “sıslama” biraz daha uzun tutulur ve diğerleri kadar zaman çalışmaya devam edilir.
  • Son olarak derin bir nefes alınır ve nefes dalgalı bir şekilde verilir. Bu çalışma diğerlerine göre daha az zamanda bitebilir. “ssssssız- ssssssız- ssssssız- ssssssız”

Nefes Egzersizleri – 4

Yine “h” sessizini kullanarak tek nefeste “hah-hah-hah-hah-hah” kahkaha atın. Yine bu harfin arasına diğer sesli harfleri ekleyerek çalışmayı sonlandırın.

Nefes Egzersizleri – 5

Bu çalışmada ise “hey-hop” gibi sesleri yine tek nefeste gülerek, üzülerek, şaşırarak veya ifadesiz bir şekilde söyleyin. Diksiyon için nefes egzersizleri arasında en eğlencelilerden biri de bu.

Nefes Egzersizleri - 6

Nefes aldıktan sonra, “M-N” sessizlerini kullanarak, ağzınız kapalı bir şekilde nefesinizi çıkartın. Bu harfler nefesle birlikte çıkarken, kafatası ve göğüs kafesi rezonanslarını da çalıştırmış olur.

Nefes Egzersizleri - 7

“bib-bab-bob” temrinlerini nefes verirken çıkartın.  Bu çalışmayı yaparken dudaklarınızı ve ağzınızı iyi şekilde açmanız gerekiyor.

Nefes Egzersizleri – 8

 “a,e,ı,i,o,ö,u,ü” seslilerini kullanarak tek nefeste, dudaklarınızı da çalıştırarak doğru boğumlamayla nefesinizi bitirin.

Doğru Nefes Almak Güzel Konuşmanın Anahtarıdır!

Nefesinizi doğru alamazsanız hem erken yorulur hem de sağlığınızı tehlikeye atarsınız. Aynı zamanda istediğiniz gibi konuşamazsınız. Konuşmanızı sürekli kesmek ve nefes almak zorunda kalırsınız. Bu nedenle nasıl nefes alacağınızı bilmeniz önemlidir. 

Sayfamızdaki diksiyon dersleri için nefes egzersizleri arasından yapabildiklerinizi deneyin. Böylece derslerde daha başarılı olduğunuzu görecek, telaffuzunuzu iyileştireceksiniz. Sağlıklı bir şekilde nefes alarak daha düzgün konuşabileceksiniz. 

[widget-143]

Yorum Yap